fredag 26 augusti 2011

Det här med kläderna

     Jag fick en kommentar från Sofie där hon undrade vad jag tycker om hela den här grejen med att vi bara får ha svarta kläder. Här kommer svaret:

     Jag har inget emot det. Anledningen till att vi alla ska vara klädda i helsvart är att vi ska vara som "a blank canvas". Det är inte för att ta bort mångfalden eller sudda ut vår identitet, utan för att vi lättare ska kunna åta oss andra identiteter.

     Många, både folk som håller på med teater och de som inte gör det, kan nog hålla med om att kläderna påverkar väldigt mycket hur man känner sig, hur man rör sig, hur man bemöter andra människor etc. Att vara klädd i helsvart är ett hjälpmedel för att man ska bygga karaktärer inifrån istället för utifrån. Det gör det enklare att koncentrera sig, precis på samma sätt som att repetera i en blackbox. 

     Anledningen till att vi inte får ha smycken och sådant är säkerhetsfrågor. Teaterelever springer omkring och brottas hela tiden. Att inte ha piercingar i tungan är inte bara en säkerhetsgrej, utan det påverkar också rösten på ett negativt vis.

     Så jag tycker att det är bra. Dessutom tycker jag om att ha svarta kläder, så det gör verkligen inte mig något. :)

    

1 kommentar:

  1. Okej, då förstår jag lite mer, att det inte bara handlar om att alla ska vara lika, för då känns det bara konstigt... Men nu ser jag poängen :) Men finns det några riktlinjer på hur de svarta kläderna ska se ut då? Jag menar, det är ju mycket mer än bara färgen på kläderna som påverkar hur man känner sig...

    SvaraRadera