lördag 18 juni 2011

Arts Educational Schools London (ArtsEd)

     Det finns sisådär 22 ackrediterade teaterhögskolor i Storbritannien, med andra ord en hel del att välja mellan. I torsdags gjorde jag audition för Arts Educational Schools London (ArtsEd) och för första gången i mitt liv blev jag inte förkrossad eller ens nedstämd över att jag inte blev antagen.
     När jag inte blev antagen till Royal Scottish Academy for Music and Drama (RSAMD) bröt jag ihop och gick samma dag och köpte An Actor's Work - Stanislavskij, besluten på att jag skulle komma in nästa år.
     Det var inte lika illa när jag inte blev antagen till London Academy of Music and Dramatic Arts (LAMDA), men jag blev fortfarande nedstämd och upprörd.
     Men med ArtsEd kände jag nästan mest lättnad.
     Jag trodde att jag var en sådan som skulle tacka ja till vilken teaterutbildning som helst, så länge den var ackrediterad, men tydligen är jag mycket petigare än så. ArtsEd är säkert en jättebra skola, men ingenting för mig. Bara det att alla de filmsnuttar de visade från kortfilmerna de hade gjort under åren innehåll sex- eller våldstema var en märklig detalj. Vem klippte egentligen ihop den "reklamfilmen"?
     Trots detta ständiga "Nej tack, vi vill inte ha dig på vår skola." blir jag efter varje audition så sugen och taggad på att söka utbildningar nästa år igen. John säger att jag är en "adrenaline junkie", jag tror att jag måste hålla med.
     Ibland får man ju ett ja, och då känns det otroligt skönt. Varje gång jag får brev från Performing Arts Studio Scotland (PASS) tror jag att det ska stå något i stil med att "whoops, vi tog fel på person, du är inte alls antagen till vår utbildning. Sorry, vårt misstag.", men något sådant har inte trillat ner i brevlådan än. Efter en så lång tid av Nej känns ett Ja bara lite för bra för att vara sant, antar jag,


1 kommentar: